ads

14 March 2013

asam tumbuk @asam katok



Asam katok atau asam tumbuk, suami pula panggil tahi telinga. apa pun panggilannya, ia adalah asam kegemaran masa kita kecil2 dulu betul x masih ingat lagi kaknab nanti pi kedai keng swee beli 5 sen saja, zaman 60'an 5 sen memang besar nilainya. bungkus dengan kertas,


Baru baru ni kaknab dengan husband pi kilang jeruk kat Berapit, ternampak asam ni sebungkus dalam sekilo harganya rm12/- suami terus beli, maklumlah asam nostalgia, lama dah tak makan asam ni, tunjuk kat anak2 sorang pun tak mau, tak sedap kata depa, selera budak2 la ni tak sama kita kan. asam ni dulu merupakan kegemaran budak2 zaman dulu. masa berubah. selera pun tak sama lagi

gulai ikan masin

hari ni, tak tau nak masak, teringat ada lagi baki tulang ikan talang masin ada dalam peti ais, masak gulai ikan kering sedap juga. terus pi kedai beli nenas dan kacang panjang, sebelum keluar rumah, rendam dulu rempah ketumbar, cabai kering, jintan manis, jintan putih, dengan air panas bagi dia kembang, sementara kaknab balik boleh lah diblender hinggal halus.

jom kita tengok resepinya. untuk dimesin halus:
20 biji cabai kering) 4 camca makan rempah biji)
1 camca teh jintan manis) 1/2 camca teh jintan putih) semua ni goreng dulu kemudian rendam dengan air panas bagi dia lembut.
sedikit kunyit hidup
sedikit halia 2 labu bawang besar 2 ulas bawang putih

untuk ditumis

 bawang besar dan bawang putih - dimayang
<
 1 biji nenas
4 batang kacang panjang
 ikan talang kering (rendam dahulu bagi kurang masinnya_)
1 ringgit santan

 caranya:

 kali ni kaknab tak buat tumis darat, sebab rempah buat sendiri agak bau kuat, jadi kaknab tumiskan macam buat gulai biasa. tumiskan bawang besar dan putih, hingga garing, baru masukkan rempah yang sudah dimesin, biar ia garing dan pecah minyak, rempah buat sendiri lambat sikit nak naik minyaknya, jadi kena lah biar ia mereneh agak lama sikit, kemudian masukkan sabtab, nenas dan kacang panjang, biar ia mendidih sekejap baru masukkan ikan masin, biar ia mendidih hingga pecah minyak, rasa dulu kuahnya, sebab kadang2 ikan dah cukup masin tak payah bubuh garam, kalau rasa masam2 manis nenas sudah mencukupi tak payah masukkan asam keping, kalau tak cukup masam masukkan asam keping, kali ini kaknab tak bubuh asam keping, sebab gulai dah cukup masamnya dari nenas.