ads

08 March 2012

gulai ikan tongsan

hari ini masak gulai ikan tongsan, tadi p jusco tengok cantik sangat ikan ni, kaknab pun ambik lah 5 ketul, murahnya tak sampai pun rm4. Ni lah kali pertama kaknab masak ikan tongsan,  lembut dan manis isinya. Ikan tongsan ialah ikan air tawar. Kena hati hati sikit sebab dia ada tulang dalam isinya, tapi tak lah susah nak perisi tulangnya tu.



ni pula gambar ikan tongsan kaknab ambik dari satu blog, terima kasih tuan blog, kaknab sendiri pun tak pernah tengok ikan tongsan, malah tak kenal pun hehehe.

2 comments:

  1. Salam kenal daripada saya Kak Nab. Saya juga berasal dari Penang. Masih terikat dengan masakan Penang walaupun dah tinggal kat KL l/krg. 17 tahun. Bak orang kata `lidah x boleh tipu'. Saya x pernah masak ikan tongsan ini. Sedap ke? Adakah rasanya macam ikan nyok-nyok atau ikan tenggiri?

    ReplyDelete
  2. salam kak noor, ikan tongsan ni, sedap, isinya lembut sangat dan halus, kaknab pun ni lah pertama kali, lebih sedap dari ikan nyok2 dan ikan tenggiri, tapi kalau terkena yang bela punya rasa tanah, tu yang tak berapa sedap, tapi masa kaknab masak tak rasa tanah langsung.

    ReplyDelete