ads

23 September 2018

Kuih sago kukus

Kuih abok abok ni kami di penang panggil kuih intan bertaboq, tak tau pasai apa orang panggil intan bertaboq. 

Kalau banyak selalunya kaknab kacau dalam periuk. Dah lah buat sikit kalau  nak kacau dalam buat kerak ja nk dapat banyak mana.

Jom kita tengok resepinya dan macam mana nak kukus

1 cawan sagu kecik
Sedikit pencelup merah
4 camca gula
Kelapa parut + sedikit garam. Kukus supaya tak cepat basi. 

Caranya
Sagu direndam dengan air, tak usah banyak, cukup bagi sagu tenggelam, pencelup merah, gula, biar gula hancur. Rendam selama 15 atau pencelup merah mesra dengan sagu.

Kukus dengan cawan pelastik  sehingga sagu jernih maknanya masak elok la tu.

Dah masak cungkil dari acuan gaul dengan kelapa. Siap

Kalau dah masak jadi macam ni.


No comments:

Post a Comment