ads

11 February 2012

gulai mentarang dengan keledek.

hari ni p market BM beli mentarang sekilo rm6/, memang jarang ada siput mentarang ni. kaknab memang suka, tapi anak2 tak berapa suka makan, tak kisahlah, masak gulai periuk kecik cukup untuk kaknab dan suami, budak2 tak makan pun tak apa lah, kalau makan kena beli banyak pula hehehe. Balik rumah kaknab pun kopek ambik isinya, siput mentarang kena basuh dengan bersungguh2 tak boleh main2 sebab ada selut dalam isinya, kena keluarkanya cacingnya yang terdapat dlm isinya, dan 2 keping kecil kulit keras macam bentuk 3 segi, kalau tak buang kulit ni, nanti masa nak makan tergigit keras keras gitu, lagi pun cacing nya yang berbentuk panjang dlm 2 inci, jernih macam plastik kena buang, kalau tidak kalau orang yang tak tahan akan sakit perut, dalam siput kupang, pun ada cacing ni, dia taklah bergerak2 masa nak buang, sebab tu kalau masak kupang pun kaknab nanti kopek keluar isinya, senang nak buang cacingnya, kalau rebus terus nanti kita makan cacingnyha sekali.

2 comments:

  1. Saya pernah makan mentarang masa gi Kuala Selangor tahun lalu. Balik beli kat pasar sekilo RM8. Basuh dgn air garam dan rendam sebentar dgn sejenis pencuci vege produk tupperware. Rebus then ngap ajer. Memang sedap. Nasib baik sihat takdak sakit perut, muntah2 ke pening ka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kopek isinya dulu kemudian masak lebih sedap dari direbus dulu. rasanya lagi manis.

      Delete