ads

09 September 2013

lopes pulut

Pulut yang lebih selepas buat pulut tetai 2-3 hari lepas ada lagi, daun pisang pun ada lagi daripada biar membazir daun pisang nanti layu kecut macam tu, kaknab pikiaq baik buat lopes pulut, lagi pun lama kaknab xmakan lopes, memang ada jual kat luar sana, kadang2 lopes yang depa buat, tekan dengan acuan xberapa kejap dan liat, nak jumpa lopes yang kental dan kejap payah la ni, orang berniaga buat yang mudah saja. mai kita tengok resepi lopes pulut, bukan susah pun cuma renyah lah sikit, nak balut dengan daun pisang. 

2 cawan pulut 
satu cawan air daun pandan sedikit kolor hijau nak bagi cantik hijaunya
 beberapa helai daun pisang. layur dulu 
tali untuk mengikat
 kelapa parut putih (kukus sekejap bagi dia masak supaya tahan lama) 
garam 

untuk kuahnya 
gula merah di masak dengan air. 

 di dalam loyang masukkan pulut dan air daun pandan. airnya biar paras dengan pulut, kemudian kukus dalam 10 minit. pulut biar xberapa masak. masak 3/4 cukup. sejukkan sekejap. daun pisang buat kelongsong dengan menggunakan gelas. ikat dihujungnya. bila pulut sudah sejuk masukkan ke dalam kelongsong daun pisang ikat hujung dan pangkal serta tengahnya supaya elok kejap. rebus hingga masak lebih kurang 20 atau pulut masak. bila dah sejuk potong dengan menggunakan benang supaya potongannya cantik. gaulkan dengan kelapa yang sudah dicampur dengan sedikit garam. makan dengan air gula merah.

No comments:

Post a Comment