07 September 2013

PULUT TETAI ATAU TAI TAI

Pulut tetai adalah nostalgia, masa kaknab kecik2 dulu, kueh ni merupakan salah satu antara kueh kueh yang kaknab jual. Kaknab jual Aci Putih punya, kaknab ambik commission atau upah atau dalal kata orang johor. pulut tetai aci putih memang sedap kuahnya sedap sangat.

semalam kaknab buat lah pulut tetai sebab kempunan sangat, pulutnya memang jadi cantik tapi kuahnya taklah sesedap kuah aci putih, kaknab buat ala ala sekaya tapi cair senang nak tuang ke atas pulut. bila dah makan amboi sedapnya, pulutnya kental lemak semua cukup. lain kalai boleh buat lagi.
jom kita tengok resepinya


400 gm pulut (direndam 4 jam)
 250 gm santan pekat
 sedikit garam daun pisang dilayur dahulu
daun pandan
daun pisang

 untuk kuahnya

 1 cawan santan pekat
 2 biji telur
 2 camca besar gula merah
 2 camca besar gula putih
 1 camca besar tepung gandum
daun pandan

untuk pulutnya

di dalam loyang letakan daun pisang yang sudah dilayur. letak tepi loyang itu

siap kan loyang lain untuk mengukus pulut.
toskan pulut yang direndam. masukkan ke dalam loyang bersama 2/3 santan, letak daun pandan di atasnya  dan kukus selama 20 minit atau pulut sudah masak. bila sudah masak angkat, keluarkan daun pandan, kecah2 dengan garpu, masukkan pula 1/3 santan yang baki. letak di atasnya daun pandan dan kukus lagi selama 20 minit. 

bila pulut sudah masak angkat. keluarkan daun pandan, masukkan pulut ke dalam loyang yang sudah dilapik daun pisang. bagi rata sambil menekan dengan senduk supaya ia kejap sepenuhnya. tutup dengan daun pisang sepenuhnya. ambik loyang kosong letak atasnya, lapik dengan benda berat. kaknab gunakan lesung batu. ada orang gunakan bata yang dibungkus cantik. biarkan selama 2-3 jam supaya ia kejap elok

ditekan begini.

tanpa kuah kental pulutnya

dengan kuahnya



Untuk kuahnya.

masak santan gula merah dan gula putih. masukkan daun pandan lebih ssikit sebab telor agak berrbau hanyir, kacau selalu supaya santan tidak merruap. pecahkan telur dan pukul dulu, kemudian masukkan sedikit demi sedikit sambil dikacau jangan berhenti. bila telur sudah masak ia agak berrketul2 tidak licin kuahnya. masukkan ke dalam blender campur sedikit air, sebab kuah panas nanti rosak blender pula. masukkan tepung gandum. blender hingga telur hancur dan kuah licin dan cantik. lepas itu masuk semula ke dalam perriuk kacau dengan api perlahan hingga kuah masak elok. sejukkan.



No comments:

Post a Comment

lagi gambar raya 2024