ads

28 January 2013

cucur udang halus

Pagi ni kaknab buat cucuq udang halus. Ada orang panggil udang geragau, tapi kami belah tanjung tokong penang, memang panggil udang halus. udang yang orang buat belacan dan cincalok, kaknab beli rm3.00 setengah kilo lebih sikit. udang ni kalau buat cucuq memang sedap. Udang ni jarang2 orang jual kat market, dah 8 tahun dok kat BM ni lah kali pertama jumpa orang jual, apa lagi mesti beli punya hehehe.


Teringat kecik2 dulu kaknab memang jual udang ni, boh dalam talam, buat 3 longgok sja tak boleh lebih sebab muat untuk 3 longgok saja, letak kayu untuk asingkan longgok udang. satu longgok 2 kupang (20 sen) kalau jual habis 3 longgok upahnya 0.15 sen. Dulu 15 sen besar tu. La ni kat market orang jual sekilo rm5.00. Mai kita tengok resepi cucuq udang halus 

 200 gm udang halus 
3 sendok tepung cake
air garam daun sup (dipotong)
daun bawang(dipotong)
seulas bawang besar (chop2)
1 biji telor

Cara-caranya -  campur semua bahan di atas kacau sampai sebati pastu goreng. senang je. Ok siap untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment