ads

07 January 2013

mentarang goreng.

assalamualaikum semua, banyak hari kaknab tak masuk blog ni, sebab kaknab p jalan2 rumah anak kat setia alam, terus p JB rumah adik ipar, sebab mak mertua ada di sana, jadi tak dan nak masuk internet, balik rumah baru boleh masuk, Tadi bertolak dari Setia Alam, rumah anak, singgah kat Pantai Remis Selangor, saja je, nak tengok pantai, ronda2 sambil ambik gambar, bestnya pantai kat sana, penuh dengan khazanah laut, kaknab singgah kat gerai yang jual kerang, siput biji nangka, siput belitung, siput remis, mentarang. kebetulan, pompuan yang jual tu, baru je balik dari mencari mentarang, fresh2 lagi, kaknab borong semua, ada pun 2 1/2 kilo saja, rm17 saja, kira murah lah, kalau nak cari bukan senang, kaknab dulu biasa juga cari masa dok di tanjung tokong, penang, seluk dalam selut, nasib tak baik memang luka tangan, Selain dari beli mentarang, kaknab beli remis 1 kilo rm5, belitung 2 kilos rm15. Semua siput siput memang dijamin fresh dan masih hidup, kalau masak memang sedap.

Kaknab balik rumah, mentarang yang kecik2 kaknab  basuh bersih dan rebus, kemudian kopek, kaknab terus goreng dengan kentang, nak masak gulai lambat sebab suami dah lapar nak makan hehehe, penat bawa kereta. Selain dari mentarang goreng, ikan duri, dan ikan2 yang sewaktu denganya ada dalam peti ais, ikan2 ini anak kaknab yang sulung mancing hari sabtu, masih, jadi kaknab masak asam pedas saja lah, tengok2 asam jawa dah habis, jadi kaknab modified, guna asam keping je. bila dah siap rasanya pun sedap juga, ni lah pertama kali kaknab guna asam keping, selalu kaknab guna asam jawa.

mentarang masih fresh lagi.





1 mangkuk isi mentarang yang sudah direbus dan di kopek (pastikan buang kulit kerang kecil yang ada dalam isi mentarang)
garam
kunyit serbuk
1 camteh serbuk lada hitam
1 camteh serbuk ketumbar
1 biji kentang, potong nipis
1 biji cabai merah (dibelah empat)
1 labu bawang besar (dimayang bulat)
sedikit daun sup

gaulkan isi mentarang dengan garam, kunyit, serbuk lada, serbuk jintan manis,  perap sekejap.
panaskan minyak tumiskan bawang besar, cabai merah dan kentang, kacau hingga bawang garing dan kentang lembut, masukkan isi mentarang tadi goreng sampai kering air, dan mentarang garing,
masa nak hidang taburkan dengan daun sup.

No comments:

Post a Comment