ads

23 January 2013

Pulut sekaya la pula




Hari ni kaknab buat pulut sekaya untuk sarapan, pulut sekaya adalah kaknab punya favourite.
Ingat lagi masa kaknab kecik2 kaknab jual kueh keliling kampung, pulut sekaya, pulut inti, pulut tetai dan  lopeh pulut adalah antara list2 kueh yang kaknab jual. Jadi kaknab nanti makan tiap2 satu pulut di atas, potong kaknab punya komision lah.

Pulut sekaya dengan pulut seri muka tak sama, pulut sekaya kita cedok sekaya letak atas pulut, pulut seri muka kita kukus sekaya sekali dengan pulut. tu bezanya.

mai kita tengok bahan bahannya

3 cawan beras pulut direndam selama 2 jam.
1/2 cawan santan pekat
garam sedikit

untuk sekaya
3 biji telor
1 cawan santan
3/4 cawan gula
1/2 cawan air daun pandan

sedikit jintan manis (optional, kalau tak boh pun tak apa, tapi kalau boh wangi)jintan manis boleh lah di mesin sekali dengan daun pandan.

CARA MEMASAK


kukus pulut hingga masak. angkat dan gaulkan dengan santan pekat. kemudian kukus semula sekejap je selama 5 minute atau 10 minute supaya santan masak dan pulut boleh tahan lama sikit.

telur santan gula dan air daun pandan diblender sekali. kemudian masukkan kedalam bekas dan kukus. bila dah masak cedok dan letak atas pulut semasa nak makan.
 

2 comments:

  1. Assalam...Kak Nab. !!! salam ceria dari saya...mai hantaq sepiring kat kami d cini..Ehm...moga ceria selalu...saya byk ber FB dari ber blog...nnti add saya ya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam Noor, terima kasih, salam ceria kembali. pasai jauh, kalau dekat memang boleh rasa sepiring, orang penang saja pandai makan pulut sekaya, tempat lain jarang, kadang2 depa pun tak tau ada juga pulut sekaya.

      Delete