ads

12 January 2013

ikan tilapia pekasam

Ikan tilapia yang kaknab dan suami mancing, buat pekasam, dah pun jadi , kaknab memang suka pekasam ni, tambah pula ikan tilapia lagi lah sedap. Nak buat pekasam tak lah susah, tapi agak renyah sikit tang nak goreng beras tu lah liat sikit huhuhu. Nak buat serbuk senang je, boh dalam blender, sat saja siap. Hari tu mancing dapat 26 ekor, jadi beras kena goreng lebih sikit, supaya seluruh badan ikan boleh disalut dengan serbuk beras.

ikan tilapia pekasam. taburkan dengan bawang goreng dan cabai kering goreng.


resepi pekasam

1 kilo ikan tilapia atau puyu 
2 mangkuk beras (basuh, tos dan goreng hingga kuning gelap, mesin halus)
3 camca besar garam
air

basuh ikan bersih, ambil 2 camcabesar garam gaul dengan ikan dan perap selama 1-2 hari.
serbuk beras di campur dengan air dan garam, supaya menjadi paste jangan terlalu cair, kalau tak bubuh air, nanti kering beras tak lekat dekat ikan. salut dengan ikan yang sudah bergaram itu, simpan dalam bekas kedap udara, pastikan tidak ada apa2 boleh masuk, takut nanti berulat, peram selama 2-3 hari, lepas tu boleh lah disimpan dalam peti ais. 





No comments:

Post a Comment