ads

22 January 2013

Laksa penang

Assalamualaikum semua, semoga semua pengunjung blog kaknab dirahmati Allah hendaknya.

 hari ni kaknab buat laksa penang. nasi dan lauk tengah hari belum masak lagi, makan laksa je. sebab yang tinggal kat rumah pun kaknab dengan mak kaknab saja, dua dua ni hantu laksa. dah makan laksa tak makan nasi lah jawabnya.
Bila makan laksa kaknab teringat zaman kanak2 semasa kaknab di tanjung tokong dulu. masa tu tahun 60'an. Masa raya nanti ada sorang makcik nama tok yah, dia jual laksa pada hari raya. laksa yang dibuat oleh Mak Timah Laksa, tok yah cuma ambik commission saja. Sebab pada hari raya lah kami budak2 loaded sikit, duit banyak sebab dapat duit raya, apa lagi makan bermangkuk2 lah laksa tok yah. mangkuk kecik 10 sen, mangkuk besar 20 sen. Masa dulu 10 sen memang besar nilainya. 

 Laksa yang dibuat oleh Mak Timah laksa, memang sedap, kira kaknab pun tak pernah jumpa lagi laksa yang sesedap tu, Mak Timah pun dah aruah, entah sapa lah yang dapat resepi dia, atau dia mati bawa sekali resepi laksanya. 

 Untuk kuah laksa kalau nak bagi sedap, masukkan nenas ke dalam kuahnya, rasa manis2 nenas membuat kuah laksa bertambah sedap. Nenas cukup sekadar dipotong nipis2 saja, tak perlu dihancurkan.

No comments:

Post a Comment