ads

12 December 2009

kueh samperit




kueh samperit ialah kueh lama, kaknab mula mula buat kueh ni masa kaknab tingkatan 2 lagi tahun 1971. dulu kalau buat kueh ni memang kelas lah, masa tu kueh samperit adalah kueh yang terbaru, dulu dulu kecik kecik dah kena masak, jadi kaknab masa darjah 6 dah pandai buat kueh pau, mak kaknab buat kueh jual, jadi banyak jenis kueh yang kaknab tahu sebab tengok mak buat. budak budak la ni, dapur pun malas nak masuk, tapi anak2 kaknab xmacam tu memang dah dilatih masuk ke dapur, anak kaknab yang kedua herdawati memang rajin masak memasak, yang lagi satu  pula keje dia goreng ikan buat sayur, yang lain, dia xnak buat takut xsedap,  tapi at least kena juga buat kerja dapur, sebab itu kan kerja orang pompuan. ini ialah resepi kueh samperit yang selalu kaknab buat, simple tapi nice.

1 cawan tepung gandum
tepung jagung (ikut kelembutan doh, masukkan sampai doh lembut)
250 gm butter
180 gm gula
buah cherry
6 biji telur kuning
essence vanilla

pukul telur dengan butter hingga putih, masukkan tepung gandum, kacau lagi, masukkan tepung jagung, secukupnya hingga adunan boleh jadi doh yang lembut, jadi tepung jagung, kaknab xade sukatan boh saja ikut takat mana dia lembut. doh jangan keras nanti bila nak tekan, lama lama adunan ni nanti sedikit keras memang susah nak tekan. bila dah siap tekan dengan acuan bunga cina hias dengan cherry dan bakar.
jangan guna baking powder nanti dia kembang hilang kelopak bunga. lagi satu gula jangan lebih, nanti rongga di bawah.

No comments:

Post a Comment