ads

16 December 2012

kari ikan kayu putih (tuna)


Assalamualaikum semua,Makan tegahhari hari ini kaknab masak kari ikan tuna (ada yang panggil kayu putih, sebenar ini ikan tuna) isinya lebih lembut dan sedap dari kayu biasa, masak lemak siput belitung dengan ubi keladi, kerabu bunga betik, goreng ikan bilis. 

Berselera betul suami kaknab makan hari ini, sejak kaknab balik dari mekah, hari2 dia makan berselera betul, kalau macam ni, bertambah naik lah badan dia, masa kaknab tinggal dia 45 hari, dia makan nasi mamak je, sian dia, kini isteri dah balik boleh makan masakan isteri.

Petua nak bagi kari ikan sedap, cuma lebihkan  bawang, tak kiralah bawang merah, ke bawang besar ke,
rempah pula biar masak lama supaya hilang bau rempah. Jangan sekali2 bubuh aji no moto, hilang rasa rempah yang pure itu.

jum kita tengok resepi kari ikan kaknab


bahan-bahannya

8 ulas bawang merah)
2 ulas bawang besar )
4 ulas bawang putih  ) mayang nipis2 macam gambar B
A

B

2 bungkus rempah kari alagapas (bancuh dengan air panas supaya hilang bau rempah)
2 tangkai daun kari
1 1/2 tomato besar (1/2 dipotong baji. yang lagi 1 dibelah 4)
1 mangkuk kecil air aisam jawa
minyak, garam
1 ringgit santan
bendi

cara memasaknya

Panaskan minyak, tumiskan bahan B hingga garing seperti dalam gambar dibawah


kemudian masukkan tomato yang dipotong baji, daun kari, rempah kari. masak sampai ia garing dan pecah minyak begini


masukkan air asam jawa, kacau lagi supaya tidak berkerak, masukkan garam, santan, bendi, bila mendidih menggelegak baru masukkan ikan kayu dan tomato yang dibelah 4.

Biar ia mendidih sambil kacau perlahan2 hingga ikan dan bendi empok dan lembut. 



dah siap pun kari ikan penang mari. bolehlah dihidangkan



No comments:

Post a Comment