ads

30 December 2012

nasi lemak kopi O

nasi lemak kopi O

Pagi ni kaknab buat nasi lemak, sambal ikan bilis dan sambal  udang, Senang masak nasi lemak ni, masak tengah hari lambat sikit pun tak apa, sebab perut dah kenyang, oleh kerana ramai yang tahu masak sambal tumis, tak payah kaknab nak bagi resepi, kaknab cuma nak bagi petua untuk membuat sambal tumis sedap. kalau nak buat sambal ikan bilis, masa nak mesin cabai, masukkan bawang besar 2 labu , bawang putih 2 ulas cukup, masukkan juga belacan dan sedikit ikan bilis, supaya ikan bilis ni boleh mesra dengan cabai, mesin semua. masak nak menumis pula, potong bawang 2 labu dan tumiskan dengan ikan bilis hingga garing, baru masukkan cabai yang sudah dimesin, masak dengan api perlahan, sehingga garing dan pecah minyak, baru masukkan air asam jawa, tambah air, supaya ada kuah, masak dengan api yang perlahan sehingga sambal tadi pekat, masukkan garam dan gula,  biar sekejap semua gula dan garam mesra, masak dengan api yang perlahan, lambat sikit tak apa. itu lah petua sambal tumis kaknab, suami dan anak2 memang suka sambal kaknab, sebab tu kaknab tak pernah beli nasi lemak kat luar, sambal yang tak sama dengan kaknab, suami lagi tak minat, cerewet sikit tekak dia hehehe.

Untuk sambal tumis udang, tumis bawang besar dengan udang hingga garing, kaut dulu dalam pinggan, minyak yang baki dalam kuali, masukkan cabai yang dimesin, masak macam sambal ikan bilis juga, bila cabai dah pecah minyak, baru masukkan air asam jawa, biar cabai dgn api yang perlahan kacau selalu supaya tidak hangit, baru masukkan udang dan bawang goreng tadi. masak
biar sekejap baru masukkan gula.

No comments:

Post a Comment