ads

29 December 2012

kecik2 dah pandai nak report polis

2-3 hari sudah, ada kaknab p memancing pagi, pukul 9.00 masih ada di tepi parit, menunggu ikan makan umpan mata kail kaknab, tiba2 lalu seorang budak lelaki lebih kurang 6 tahun gitu, laju je jalannya, kerana parit yang kaknab mancing, tepi jalan raya, dia lalu depan kaknab, lalu kaknab tanya dia,

"nak p mana dik laju je jalan" kaknab tanya

"nak p balai polis" jawabnya ringkas

kaknab tanya "nak p rumah kawan ke, sapa kawan adik, nama apa? dok block mana? sebab mak cik pun memang dok kat berek polis."

"bukan nak p rumah kawan, tapi nak p report polis, sebab kawan saya pukui saya," confident dia jawab.

kaknab kata. "mai lah dulu singgah sembang dengan makcik, boleh temankan makcik mancing sekali".

kaknab tanya, "ni nak p balai polis, mak tau kah?

"kakak tau lah. mak tak tau". jawabnya

"adik dah sekolah ke?., kaknab tanya

"dah, tadika" jawabnya

Dalam hati kaknab kata 6 tahun budak ni.


Dia pun berhenti dan tengok kaknab memancing,

kaknab tanya, "awat nak p report polis, reti ke report kat polis,"

"reti, nanti saya cerita polis tu tulis lah" jawabnya.

Dalam hati kaknab berkata, amboi pandai budak ni, kecik2 dah tau nak report polis. Dalam dok sembang2 dia pun ralit terus tak p balai, tak sampai 15 minit, dia pun minta diri dulu

"nak balik lah makcik, nanti makcik balik mak cik tolong habaq kat polis, kawan saya pukui saya kuat dekat kepala, suruh polis mai tangkap dia.." sambil berjalan dia habaq lagi "makcik jangan lupa tau, bagi tau polis".

kaknab xjawab apa cuma tersenyum saja.

Begitu lah ceritanya, dari rumah dia quarters PBA nak p balai polis agak jauh juga lah, kalau nak jalan kaki, lebih kurang 10 minit macam tu, apa lah budak2 besaq tu paham, sikit sikit nak report, lawak betui

No comments:

Post a Comment