ads

25 August 2009

masih ku ingat lagi dolu dolu di bulan ramadan

masa berlalu, keadaan di bulan ramadan amat berbeza sekali, dulu masa kaknab kecik2 sekitar tahun 60'an kalau bulan puasa, memang seronok, awat xcam tu, xada orang jual kueh2 macam kat pasar ramadan, tiap tiap petang, jiran jiran akan bertukar bekas, jadi kalau time berbuka penuhlah hidangan yang beraneka rasa, tapi la ni, dah xada lagi, , tidak ada episod hantar menghantar, ramai yang beli kat bazar ramadan, camna nak hantar kat jiran jiran kan.
kaknab dulu petang je, pakat  pi kedai beli ais sorang seketul, seketul sekupang, penjual akan potong ais, di ikat dgn tali. pekedai tu akan simpan ais di dalam habuk kayu xmau bagi dia cair. masa tu tidak ramai rumah yang ada peti ais. tapi la ni semua rumah wajib ada peti ais, xgaduh nak pi beli ais lagi.

3 comments:

  1. dulu suri rumah ada masa, skrg semua dah kerja, sibuk cari duit, tak sempat nak masak2 kut, nak tukar2,

    memang betul, walau pun bukan bulan puasa, dulu mak selalu tukar2 bekas ngan jiran2, tapi zaman skrg dah takda. semua buat keje masing2

    ReplyDelete
  2. betul 2 faz, nak balik zaman dulu balik lah, lebih seronok

    ReplyDelete
  3. sekarang ni semua dah tak semeriah dulu, puasa, raya, merdeka, tahun baru.

    semua dah tak meriah

    ReplyDelete